Acht op de tien kleine en middelgrote bedrijven kregen vorig jaar te maken met oninbare vorderingen als gevolg van faillissement van een opdrachtgever.

Dat blijkt uit cijfers die Interpolis, aanbieder van onder meer rechtsbijstandsverzekeringen voor ondernemers, zondag heeft gepubliceerd.

Volgens Interpolis blijft wanbetaling een groot probleem voor met name kleine ondernemers en zzp’ers. Zij kregen een op de drie rekeningen niet op tijd betaald. Mkb’ers spanden daarom zo’n 85 procent vaker een incassoprocedure aan ten opzichte van 2010.

Heftigere zaken

Ten opzichte van vorig jaar is er geen stijging, maar de zaken zouden wel steeds heftiger worden. De juristen van Interpolis die bedrijven bijstaan bij wanbetalende zakelijke klanten, krijgen daarbij steeds vaker te maken met curatoren, aldus de verzekeraar.

Ook komen vaker bedragen boven een ton voor. Het gemiddelde openstaande bedrag was afgelopen jaar 6000 euro, maar ook bedragen boven een ton komen voor. Gemiddeld stond een vordering 40 dagen open.

'Ondernemers moeten zich beter informeren'

Het aantal vorderingen waarvan geen zaak is gemaakt, ligt een stuk hoger. Zo'n acht op de tien ondernemingen konden helemaal naar het geld fluiten.

Interpolis roept ondernemers dan ook op zich vooraf beter te informeren over de financiële gezondheid van potentiële opdrachtgevers. Zij zijn zich volgens de verzekeraar wel bewust van de risico's, maar nemen te weinig preventieve maatregelen. Dat terwijl 40 procent aangeeft dat te laat betalende klanten leiden tot druk op de liquiditeitspositie.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl